Reacties van deelnemers

  • “Dat mijn onafhankelijkheid 2-ledig is; geeft me veel ruimte voor mezelf maar soms heb ik meer behoefte aan verbondenheid binnen mijn systeem. En dat de aandachttrainingsoefeningen je letterlijke/figuurlijke pijn kan verzachten.”
  • “Dat acceptatie van wat er van moment tot moment is die ruimte geeft die ik nodig heb of zoek. Controle hebben bestaat niet. Acceptatie van het moment of de situatie is de kracht. Stil zijn geeft ruimte tot nieuwe inzichten”.
  • “ik mag regie nemen maar ik hoef geen verantwoordelijkheid over te nemen.”
  • “Milder voor mezelf zijn en accepteren  dat ik tijd maar op 1 manier kan invullen – verdragen dat ik niet alles kan doen wat ik zou willen doen.”
  • “Meer aanvaarden en verdragen dat dingen zijn zoals ze zijn en er niet overal controle over is en / of hoeft te zijn.“
  • “meer erkenning geven aan overprikkeling, het eerder opmerken van (spier)spanning en hoofdpijn.”
  • “heb ik nu een manier geleerd die helpt om juist even niet te hard te werken, maar even te zijn en daar aandacht aan te geven, wat er ook voorbij komt. Het duurde even voordat die boodschap echt “landde”, maar is een heel waardevolle les en iets waarvan ik zeker nog veel profijt ga hebben.”
  • “Dat het “vol hoofdgevoel” spanning is die ik langer genegeerd heb en dat ruimte maken om te voelen wat ik nodig heb helpt.
  • “Dat me voorbereiden op de toekomst me geen vrijheid geeft en het helpt om bij automatische gedachten te voelen wat ik nodig heb. Dat ik (   wel degelijk) heel hoge eisen aan mezelf stel.”
  • “mijn schema’s zijn helderder geworden, ik denk ook dat ik nu sneller kan herkennen wanneer ze spelen en er speelser mee om kan gaan.”
  • “gedachten zijn maar gedachten, ik kan ervoor kiezen  om ze te laten wegvaren / er niet naar handelen…..”
  • “Ademhalingsfocus brengt rust in mijn lijf; het gevoel van “alertheid” waardoor ik soms wakker lig ebt dan weg.”
  • “Nieuwsgierig zijn naar hoe mijn onrustgevoelens  eruit zien, ze observeren en niet anderen/ de omgeving hiervan de schuld geven.”
  • “Dichtbij mezelf te blijven en nagaan wat ik wil. Vertrouwen hebben in het maken van eigen beslissingen. Dat het helpend is om compassie/ mildheid te hebben voor mezelf & de ander. Hele fijne tijd gehad en ik beveel hem van harte aan anderen aan!”
  • “Ik heb erg veel automatische patronen opgemerkt, sommige waren al bekend, andere nieuw of kwamen ineens in een verrassende context naar voren.”
  • “Dat ik mezelf meer mildheid naar mezelf toe gun en dat “moeten” en “plannen” (toekomst) vaak voorbij komt; en dat ik dat ook los kan   laten.”
  • “Ik wist niet zo goed wat ik ervan kon verwachten, was erg nieuwsgierig en heb het als prettig en heel leerzaam ervaren.”
  • “Hoe ik me ook voelde, het was ok, ook boosheid en weerstand, bedankt hiervoor.
  • “Ik heb het ervaren als leerTHERAPIE en minder als LEERtherapie. Hierdoor heb ik er veel aan gehad en ben ik gegroeid. Bedankt.
  • “Het voelt fijn om meer bij mezelf te zijn.”
  • ” Meer zijn in het hier en nu geeft minder spanning.”
  • ” Ik kan nu al mijn gevoelens toelaten en accepteren, ook acceptatie van negatieve gevoelens”.
  • ” Erg prettig dat ik concreet het geleerde en handvatten mee naar huis kan nemen naar mijn dagelijkse leven. Het blijft niet bij praten over”.
  • ” De gedachte die ik voeding geef groeit en ik heb ervaren dat ik alleen kan zijn”.
  • ” Meer stilgestaan bij eigen gevoelens en doorbreken van vermijding.”
  • ” Ik heb ervaren dat ik vaak nieuwe prikkels wil en vergeet te genieten en te kijken naar de leuke dingen van nu”.
  • ” Ik heb de deur naar mijn eigen angsten open gedaan en naar mijn eigen angsten gekeken”
  • ” Ik ben blij dat ik aan deze training heb meegedaan. Het was een bijzondere ervaring”.
  • ” Het is goed om te ervaren wat mijn automatische patronen zijn in het dagelijkse leven. Dit geeft me de keuze om ze te veranderen als ik dat     wil”.
  • ” Doen- doen-doen…. Denken- denken-denken….”
  • ” De oefening van het tafeltje was voor “mijn knoop” verhelderend en helend.”
  •  “Loslaten geeft ruimte. Angst is deel van mij maar ik hoef er niet aan te lijden.”
  • ” Heelheid dat is leven. (Niet alleen goedheid en de positieve dingen).”
  • ” Dat door het inzoomen op moeilijke en vastgelopen thema’s in mijn leven , ruimte gecreëerd wordt om de mooie en positieve kanten binnen   het thema te ervaren en dat het verder kan stromen.”
  • ” Mijn leerdoelen die ik vooraf had gesteld heb ik verder uit kunnen werken. Mijn inzicht is verdiept en verbreed.”
  • ” Ik ben verrast door MBCT. Ik vind het echt bijzonder hoe je op deze manier zo intensief met jezelf aan de slag bent.”
  • ” Ik heb meer zicht gekregen op hoe ik mezelf vastgewerkt heb ik mijn probleem. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat met milde acceptatie    naar mijzelf kijken mij kan helpen meer vrijheid te ervaren en mij een grotere mogelijkheid biedt bewuste keuzes te maken.”
  • ” Voor rust kan ik zelf zorgen, wat ik doe is goed genoeg, ik ga mijn eigen weg maar met mijn partner”.
  • ” Dat het me kan helpen als ik niet meteen een oplossing verlang van mezelf voor een probleem of dilemma. Dat het feit dat ik het nog niet  weet niet betekent dat ik het probleem moet negeren maar het juist onderzoeken kan. Moeten kwam voorbij.”

Over het programma:

  • “De afwisseling van de verschillende opdrachten zowel binnen als buiten vond ik erg prettig. De dagen zijn voorbij gevlogen.”
  • “prettig qua inhoud en tempo, ook voldoende pauzes / vrije tijd ondanks de lange dagen.”
  • Ik vond het een intensief programma met veel verschillende oefeningen. Het heeft me echt kennis laten maken met mindfulness.”
  • “Prima. erg intensief maar juist daardoor veel kunnen ervaren en leren. 4 Dagen is dan ook prima. Fijn ook tussendoor naar buiten !”
  • “Afwisselend, interessant, soms pittig maar zeker goed.”
  • “Leerzaam en ook wel confronterend”.
  • “Mooie opbouw. En ondanks dat ik de 8-weekse al eens eerder gedaan heb, veel nieuws ontdekt.”
  • “Goed! Een hele goede opbouw”.
  • “Intensief qua lichamelijke inspanning (met 35 weken zwangerschap) maar wel goed te doen. De yoga ‘s ochtends gaf een heerlijk ontspannen  begin van de dag.
  • “Mooi opgezet programma”.
  • “Een mooi gevarieerd programma met voldoende afwisseling”.
  • “Erg goed en compleet”
  • “Goed programma!”
  • ” Het programma is zeer geschikt voor een beginner zoals ik en het heeft veel verschillende onderdelen. Deze variatie vond ik prettig.”
  • “Ik vond het leuk dat er zoveel verschillende onderdelen in zaten en tegelijkertijd ook veel hetzelfde, waardoor ik de vooruitgang bij mezelf      kon merken. De afwisseling hierin was mooi”.
  • ” Zeer leerzaam en goed verzorgd.”
  • ” Vol, fijn, intensief en leerzaam.”
  • ” Vol programma, veel meditaties en erg leerzaam vooral omdat ik daardoor mezelf ben tegengekomen.”
  • ” Prima start, motiverend, goede elementen en afwisseling.”
  • ” Het programma is volledig met voldoende afwisseling, zou best langer willen.”
  • ”  Inhoudelijk vond ik het een erg leerzaam programma.”
  • ” Van tevoren dacht ik mindfulness is passief, een beetje vaag en alle rationele gedachten kunnen blijven zonder bij gevoel te hoeven komen,       maar ik heb er heel veel aan gehad: echte aanrader!”
  • ” Ik heb heel veel geleerd over mezelf in deze mbct-leertherapie, meer dan ik vantevoren gedacht had.”
  • “Intensief maar niet te! Fijn dat er voldoende pauzemomenten waren.”
  • “Er zit een duidelijke rode lijn in het programma”.
  • “heel intensief maar zeer zinvol, nuttig en leerzaam”.

Over de trainer:

  • “Humor mocht er zijn, fijn! Op en prettige manier zette je me aan het denken zonder mijn grens te passeren.”Fijne onbevooroordeelde houding en scherpe observatie.”
  • “Heel helder, prettig en veilig. In eerste instantie spannend want wist niet wat te verwachten maar voelde mij opvallend snel op mijn gemak.    Vooral zo doorgaan!”
  • Prettige houding, duidelijk, respectvol, serieus maar liet zeker ook ruimte voor humor.”
  • “Beste Marie-Jose, ik wil je bedanken voor je uitnodigende , accepterende houding. Je geeft alle ruimte om jezelf te zijn en je ook te laten zien. Je stelt vragen die inzicht geven op een vriendelijke warme wijze. Ik heb me erg welkom, gehoord en geaccepteerd gevoeld en veilig!”
  • “ik vond de trainer zeer kundig, prettig, professioneel ! Ontspannen. ze draagt uit wat ze doceert.”
  • “Ik vind dat je een heldere en fijne manier van communiceren hebt. Je bent heel goed benaderbaar.”
  • “Fijn hoe je met jouw acceptatie, compassie en rust deze elementen in de groepsleden aanwakkert.”
  • “Fijn de rust die je uitstraalt, je niet-oordelende houding naar iedereen. Ook prettig dat er ruimte was voor humor.”
  • “Alleen maar positieve feedback. Ik vind de trainer kundig en erg sympathiek; straalt in alles mindfulnes uit, inspirerend ook. “
  • “Prima gedaan”.
  • “Bedankt voor deze ervaring. Ik voel me daarmee bevoorrecht”.
  • “Fijne open niet-oordelende houding (was soms best even wennen  in het begin, als je geneigd bent het oordeel van de ander over jou juist te zoeken.)”
  • “dat ik tevreden ben over je invulling en aanpak van het programma”
  • “Plezierige houding zonder oordeel. Alles mocht er zijn waardoor ik met mezelf geconfronteerd werd op een veilige manier”.
  • “Je doet het super. Respectvol, rustig en met respect voor de processen van de individuen en van de groep”.
  • ” Ik voelde me vrij om te zeggen wat ik heb ervaren. Ook zorgde je voor een veilige sfeer in de groep.”
  • “Ik heb je houding als zeer prettig ervaren. Je straalde rust uit en uit je reacties sprak ook mildheid en zachtheid, erg passend bij het thema. Je  ging prettig op bepaalde dingen door en lichtte de belangrijkste dingen eruit die gezegd werden, zonder confronterend te zijn. Alles mocht er  zijn en was ok.”
  • “Zeer prettig zoals je de training hebt geleid. Je straalt een rust uit die de training zeer ten goede komt. Bedankt!”
  • “Buitengewoon prettig dat je zo mindful bent. Creëerde daarmee de basis waarop ik en de anderen verder konden gaan. Essentieel.”
  • “Prima, Je was heel rustig, alles was ok, dat zei je maar je straalde het ook uit. Prettige rustige houding, absoluut niet zweverig. Je betrok  iedereen erbij op een niet-dwingende manier.”
  • “Heb je als zeer prettige leertherapeute ervaren.”
  • “Prettig oog voor ieders eigen proces.”
  • “Goed hoe je holding gaf aan de emoties die naar boven kwamen.”
  • “Ik vond je een erg prettige trainster. Duidelijk, ervaren, fijne stem om naar te luisteren, accepterende en warme houding. Alleen maar tof.”
  • “Erg prettige omgang met iedereen, ook ontspannen en met humor”.

Over de locatie:

  • “In alle facetten geweldig!”
  • “Geweldig m.n. het eten en de bedden!”
  • “Uitstekend, heerlijk gegeten, prima bedden. Fijn dat je een eigen wc en douche bij de kamer hebt. “
  • “Fantastisch!!! Wat een fijne plek, vriendelijk en hoffelijk personeel. Goede sfeer en ambiance, veel aandacht voor details en verzorging. Heerlijk, bewust, smaakvol eten en drinken zonder overdaad en verspilling. Een Walhalla”.
  • “Aanpassingen voor vega eten waren erg goed/werd goed rekening mee gehouden.
  • ” Prachtige plek midden in de natuur. Heerlijk eten”.
  • “Perfect. De locatie geeft een gevoel van vrijheid en rust, het hotel geeft een gemoedelijke en relaxte , vriendelijke sfeer. Het eten is gemaakt voor het beoefenen van mindfulness. Niets aan veranderen.”
  • “Super!”
  • “Een aangenaam oord met bijzondere mensen.”
  • “Uitstekende locatie! Ook privé om te onthouden.” Verzorging: wat een creativiteit en zorg! Bijzonder.”
  • “Fantastisch zoals ik al zei, een echt warm bad. Warme locatie en fijne mensen.”
  • “Geweldig! Klasse!”
  • “Het hotel en het eten zeer goed”.
  • “Geweldig ik heb genoten van het eten en de tuin”
  • “Fijne kamers en omgeving”.
  • “Mooie omgeving, goede service, heerlijk eten.””Erg fijn dat we allemaal een eigen kamer hadden.”
  • “Toplocatie. Kamer was gewoon prima. Hotel ook.”

CONTACTGEGEVENS

Mindful Nederland
WG-Plein 100-352,
1054 SG Amsterdam.
Mail: mindfulnederland@gmail.com
Mevr. J.M. van Lieshout (Marie-Jose)
Telefoon: 06 – 53 89 72 81

© Copyright - Mindful Nederland